گربه های بد غذا

یکی از مشکلاتی که گاهاً در گربه ها روی می دهد غذا نخوردن و بی اشتهایی گربه است. این مشکل شاید در نگاه اول ساده به نظر برسد اما اگر بیشتر از 48 ساعت طول بکشد می تواند مشکلاتی را برای حیوان به دنبال داشته باشد. 

علل غذا نخوردن گربه چیست؟

امتناع از غذا در گربه ها علت های مختلفی دارد. ممکنه گربه واقعاً احساس گرسنگی نداشته باشد چرا که گربه های خانگی اغلب بسیار کم تحرک هستند و از سوی دیگر غذایی که می خورند بسیار پر انرژی است بنابراین ساعات طولانی می توانند بدون غذا سپری کنند. پس اگر گربۀ شما وزنش کم نشده و به نظر رفتار عادی و همیشگی خود را دارد به احتمال زیاد هیچ مشکلی ندارد. 

  • بیماری ها 

 

اما یکی از علل غذا نخوردن گربه ممکن است بیماری ها باشد. از دست دادن اشتها یکی از اولین شاخصه های بیماری است. بیماری های مختلفی می تواند علت این بی اشتهایی و امتناع از غذا باشد از عفونت دهانی گرفته تا مشکلات روده و گوارش، نارسایی کلیه، وجود شیء خارجی در معده یا روده، سرطان و غیره.  

در چنین حالتی مسلماً بایستی به دامپزشک مراجعه کرد و از او کمک خواست. دامپزشک با تغییر رژیم غذایی و یا نوع غذا و یا حتی در موارد شدیدتر با تجویز داروی محرک اشتها به رفع این حالت کمک خواهد کرد. 

  • گرفتگی بینی

 

گاهی ممکن است مشکلات تنفسی و احتقان یا گرفتگی بینی منجر به بی اشتهایی گربه شود چرا که گربه قادر به بو کشیدن و درک طعم غذا نخواهد بود بنابراین تمایلی هم به خوردن نخواهد داشت. در چنین حالتی به گربۀ خود کمک کنید تا گرفتگی بینی برطرف شود. او را به حمام بخار ببرید یا چند قطره سرم نمک در بینی او بریزید تا گرفتگی برطرف شود و بتواند به راحتی نفس بکشد. 

  • نوع غذا

 

گاهی ممکن است علت غذا نخوردن گربه نوع غذاش باشد. بعضی گربه ها عادت دارند فقط غذای خشک بخورند و برعکس بعضی غذای تر را دوست دارند. حتی ممکن است نوع غذایی که می خورند برای آنها تکراری شده باشد و آن را دوست نداشته باشند. 

  • دندان درد و مشکلات لثه

 

شاید برخی مواقع دقت کنید که گربه غذای نرم را می خورد اما از خوردن غذای خشکش امتناع می ورزد. این حالت معمولاً از نشانه های وجود مشکلات دهانی و لثه و دندان درد است که می بایست هر چه زودتر با مراجعه به دامپزشک رفع گردد. 

  • افسردگی

 

اگر بی اشتهایی گربۀ شما به بیماری مربوط نباشد احتمال دارد دچار افسردگی شده باشد. محیطی که گربه به آن خو گرفته و قلمرو خود می شناسد برای او بسیار اهمیت دارد و ایجاد هر گونه تغییر یا اضافه شدن به اعضای خانواده یا حیوان خانگی جدید می تواند باعث بروز افسردگی در گربه گردد. 

  • مشکلات دوره ای

 

در دوره هایی ممکن است گربه دچار بی اشتهایی گردد به عنوان مثال برخی گربه ها در فصل جفتگیری ممکن است بی اشتها شوند که خب موقت است . و یا بعد از واکسن یا بعد از زایمان یا اوایل بارداری ممکن است گربه بی اشتها باشد که تمامی این مشکلات موقت هستند و گربه به روال عادی خود برخواهد گشت. 

رفع بی اشتهایی گربه

کشف علت بی اشتهایی در رفع این معضل بسیار اهمیت دارد. چنانچه مشاهده کردید که بی اشتهایی گربه تان دارد طولانی می شود (بیشتر از 48 ساعت) به دامپزشک مراجعه کنید. اما برخی از کارهای اولیه ای که می توانید انجام دهید شامل :  گرم کردن غذای گربه است تا اشتهای حیوان را تحریک کند. غذا را در ظرف فلزی یا شیشه ای تمیز قرار دهید. آب تمیز همراه غذا بگذارید. غذای مورد علاقۀ گربه را بدهید. 

انواع غذاها را امتحان کنید اما اگر قصد دارید غذای گربه را عوض کنید بخشی از غذا را از غذای جدید بدهید و آن را ناگهان به طور کامل عوض نکنید. 

غذای خانگی برای او درست کنید. گربه ها غذای تازه را دوست دارند و از بو و طعم غذای مونده خوششان نمی آید. 

می توانید کمی آب مرغ یا آب گوشت گرم به غذای گربه تان اضافه کنید و آن را خوش طعم سازید.  همچنین می توانید از علف گربه برای تحریک اشتهای او استفاده کنید. 

ویتامین ها باعث می شوند تا اشتهای گربه بازگردد بخصوص ویتامین B12 که در تحریک اشتهای حیوان بسیار مؤثر است. بهتر است با مشورت دامپزشک حیوانتان این کار را انجام دهید.